Automobilska industrija u Srbiji zapošljava više od šezdeset hiljada radnika i čini oko 10% ukupnog izvoza. U Kragujevcu se nalazi firma za proizvodnju automobila „Fiat”, nekazašnja „Zastava”. Takođe, u Kragujevcu se nalaze dvanaest kompanija za proizvodnju auto-delova.
Još za vreme kneza Miloša Obrenovića, Kragujevac je postao centar srpske privrede. Godine 1833. osnovana je prva livnica i vršena je proizvodnja topova.
Istorija automobilske industrije u Srbiji, počinje baš ovde. Pre početka Drugog svetskog rata u Srbiji, 1939. godine, otpočelo se sa sklapanjem vojnih kamiona marke „Ševrolet”.
Po završetku Drugog svetkog, Kragujevac se, kao i svi ostali jugoslovenski gradovi, obravlja i tada biva izgrađeno preduzeće „Zastava”, koje pored putničkih i teretnih automobila, proizvodi i sportsko i lovačko oružje. Kragujevačka industrija ušla je time u svetsku privredu sa najvećom fabrikom automobila u jugoistočnoj i srednjoj Evropi.
Pri potpisivanju Memoranduma o strateškoj saradnji Kragujevca, između tadašnjeg gradonačelnika Kragujevca, Veroljuba Stefanovića i predstavnika italijanske fabrike, predstavnici „Fiata“ su najavili da će investirati u Srbiju još 500 miliona evra kroz privatizaciju domaćih fabrika auto-delova i izgradnju novih proizvodnih pogona auto komponenti, čime bi ukupna vrednost investicije dostigla 1,2 milijarde evra.
Kragujevac je dobio status „slobodne carinske zone“ što je omogućilo bescarinsku proizvodnju i izvoz u Evropsku uniju.
Fiat je u prvoj fazi realizacije projekta investirao 600 miliona evra, a država Srbija je uložila u investiciju 100 miliona evra.
Bivši predsednik Privredne komore Srbije Mihailo Vesović, izjavio je za medije:
„Važno je da se Kragujevac i Šumadija pozicioniraju ne samo u Srbiji, kao srpski Detroit i centar automobilske industrije, nego i u regionu jugoistočne Evrope pa i šire, kao i da ovaj region bude prepoznatljiv u svetu.“
Njhova aktuelna ponuda je zaista zapanjujuće MOĆNA!
Novi FIAT 500 proglašen je „Električnim automobilom 2022. godine“ na takmičenju u Holandiji u kategoriji službenih automobila srednje veličine. Ukupno je na takmičenju učestvovalo 36 brendova i 67 modela.
Autor: Maja Đorđević