Sveti Sava- školska slava

Društvo

Rođen kao Rastko Nemanjić, najmlađi je sin našeg  velikog župana Stefana Nemanje, i  brat Vukana i Stefana Prvovenčanog.

Kada  govorimo o Svetom Savi, zapravo mislimo na princa, monaha, igumana manastira Studenice, književnika i naravno ništa manje bitno odvažnog srpskog državnika. 

Rođen je 1174. godine u Rasu. Sa šesnaest godina je pobegao na Svetu Goru, jer je već u ranom detinjstvu pokazao interes za veru, crkvu, hrišćanstva i života koji hrišćanski život nosi. Mnogo je slušao i čitao o lepotama Svete Gore, odlučio je da pobegne i upusti se u monaški život u periodu kada su njegovi roditelji rešili da ga ožene, jer je već bio stasao za  ženidbu.  Nakon zamonašenja je dobio ime Sava.  Boravio je u ruskom manastiru Svetog Pantelejmona (Rusik). Posle kratkog vremena prešao je u grčki manastir Vatoped, takođe na Svetoj Gori.  Iako su se njegovi roditelji protivili toj njegovoj odluci na početku, kasnije su se složili sa pomenutom odlukom i podržali ga. 

Ako govorimo o njegovom obrazovanju, veliku zahvalnost pripisujemo najboljim učiteljima iz Soluna, Dubrovnika, Venecije i Carigrada. Pokazao se kao jako dobar učenik, veselo dete i bio vrlo uspešan u čitanju i pisanju.

Obzirom da je došlo do sukoba njegove braće oko prestola, Sava odlučuje da nakon dvadeset godina posvećenosti monaštvu, ipak napusti dotadašnji monaški život na određeni period, kako  bi doprineo učvršćenju i napretku srpske države.  Nakon što je izmirio svoju braću, on odlučuje da ostane u Studenici, koja je nakon toga postala novi duhovni i kulturni centar u  Srbiji.

Važno je napomenuti da je Sava i prvi srpski kosmopolit, koji je svojim radom i zalaganjem svet doneo u Srbiju.  Sretao se sa vizantijskim i bugarskim carem, ugarskim kraljem i egipatskim sultanom…

Književi rad ovog poznatog ktitora:
Njegov književni rad je veoma obiman, takođe namenjen organizaciji i podizanju, kao i održavanju manastira. On je i autor tri tipika : „Karejski tipik“, „Hilandarski tipik“, „Studenički tipik“- u ovom tipiku je opisao život svog oca Stefana Nemanje.  Njegovo najobimnije i najvažnije delo „Žitije Svetog Simeona“.

Nakon ove biografije o njegovom ocu Simeonu, razvio se novi književni rod – Žitije.

Nakon smrti 27. januara, njegove mošti u manastiru Mileševa prenosi njegov nećak kralj Vladislav  1237. godine.

Spaljivanje moštiju:
Moramo napomenuti nemili događaj koji se odvio 10. maja 1594. godine na beogradskom brdu – Vračaru. Kada je Sinan-paša spalio mošti Svetog Save. Kako bi Svetom Savi ukazao ljubav i poštovanje, srpski narod je odlučio da na mestu spaljivanja moštiju podigne najlepši i najveleletniji Hram u čitavoj Evropi, poznat pod nazivom Hram Svetog Save.

Sačuvani ostaci svetitelja:
Ostala je njegova leva šaka bez malog prsta. Interesantno je da je ona nekim čudom sačuvana nakon spaljivanja moštiju 1594. godine.  Dugo je čuvana u manastiru Svete Trojice kod Pljevalja, a sada se nalazi u manastiru Mileševa  kod Pijepolja. Postoje i svedočantsva koja svedoče u prilog tome je mali prst prenesen 1680. godine u Peć.

I dok je iza sebe ostavio svoje veliko i uspešno delo, od njegovih ličnih predmeta je takođe ostalo izuzetno važno arhiepiskopsko železo, koje se danas takođe čuva kao i ruka u riznici pomenutog manastira Mileševa.

Danas je Sveti Sava najpoznatiji u školama, jer se slavi kao školska slava 27. januara. On je definitivno otac duhovnosti, osnivač srpske crkve, prosvetitelj i zaštitnik škole, učitelja, nastavnika, profesora i đaka.

Na danu kada se obeležva praznik Svetog Save post je obavezan, ako se pada sredom ili petkom, u suprotnom se proslavlja  mrsnom trpezom.  Verovanje vezano za pomenutog sveca je da može umiriti  more i oluje, kao i da stvori vodu iz kamena.

Postoje verovanja u narodu da se na taj dan ne sme nositi crveno, zato što se verovalo da boja  krvi privlači vukove.  Ne valja nikako oštriti noževe i druge alate u domaćinstvu, kako bi vukovima čeljusti ostala sklopljene.   Srž ovih verovanja poseže u daleku prošlost,  kada su  se seljaci bojali da im vukovi ne pojedu stoku.  Sveti Sava se smatrao pastirom i zaštitnikom stoke, te su  se ona na ovom velikom i značajnom prazniku puštala na ispašu.



Autor: Katarina Tomić

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *