30 godina od avionske nesreće Lauda Air-a

Ostali sportovi Sport

Nikolaus Niki Lauda, osvajač tri titule svetskog prvaka Formule 1 ove godine bi proslavio 72. rođendan. Osim što je bio trkački as, bio je i uspešan avio preduzetnik sve dok mu poslovnu reputaciju nije uništila najveća tajlandska avionska nesreća njegovog aviona u kojoj su poginuli svi putnici i članovi posade.

 

OD TRKAČA DO OSNIVAČA

Nakon što je završio karijeru posle katastrofe koja ga je zadesila na stazi kada je mogao da izgubi život u stravičnom požaru, Niki Lauda bavio se avio transportom. Međutim, najmračniji trenutak nije usledio posle toga već iz avionske nesreće koja je odnela više od 200 života u njegovom avionu.

Avion Boing 767-300ER austrijske kompanije bio je na redovnom letu Hong Kong-Bangkok-Beč. Pod nazivom Mozart, krenuo je sa aerodroma 26. maja 1991. godine i izvršio srednje sletanje u Bangkoku radi utvora i istovara putnika i tereta. Kada je avion opet poleteo u 16:02, već posle 15 minuta nestao je sa radara vazduhoplovnog saobraćaja što je oko 94 nautičke milje severozapadno od Bangkoka. Lokalne policijske vlasti u blizini mesta nesreće obavestile su spasilački Kordinacioni centar nakon čega su i vazduhoplovne vlasti u Austriji dobile obaveštenje. SAD je takođe poslao svoje akreditovane predstavnike da učestvuju u istrazi.

GREŠKA PROIZVOĐAČA, A NE OPERATERA AVIONA

Sve operacije pre leta izgledale su rutinski sve dok, pet minuta nakon što snimač glasa, u kokpitu nije zabeležio zvuke snage motora. Članovi posade su tada identifikovali upozorenje povezano sa izolacionim ventilom potisnika. Posada je ovom upozorenju razgovarala nekih četiri minuta naklon čega su svi mislili da avion može da nastavi sa letom. Pogrešno je utvrđeno da im nisu potrebne nikakve radnje te nijedna preduzeta radnja nije identifikovana. Nekoliko sekundi kasnije, snimanje se završilo sa više zvukova za koje se smatra da su strukturalni raspad. Očito se pokazalo da se avion nalazio na problematičnoj visini od 24.700 stopa kada je i razneo snagu uspona.

Avion se srušio u vazduhu i razbio se na sitne komade po planinskom terenu džungle na 14 stepeni i 44 minuta severne geografske širine i 99 stepeni i 27 minuta istočne geografske dužine u 16:17 časova. Svih 223 ljudi, uključujući i 52 stanovnika Bangkoka poginula su u najtežoj tajlandskoj vazdušnoj katastrofi.

Nakon četiri meseca istrage, ispostavilo se da je uzrok nesreće nastao aktiviranjem potisnih usmerivača leta, a to se tumači kao greška proizvođača. Ljudi zaposleni u Lauda Air-u nisu radili u skladu sa regulativama proizvođača što je isto utvrđeno nakon obilnih analiza. Navodi se i to da se mesecima unazad pokazivala poruka o grešci na kompijuterima aviona i da niko od zaduženih nije obavestio Boing

Nikiju je bio teško kada je čuo za smrt tolikog broja ljudi pa je odmah otputovao na Tajland gde je aktivno učestvovao u potrazi, ujedno je otišao na sve sahrane neidentifikovanih putnika. Austrijski vozač je kasnije prodao svoju aviokompaniju i Lauda Air je postao deo Austrian Airlines nakon bitke za spas njevoge reputacije i aviokompanije.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *