Sve je počelo davne 1948. Godine kada su u San Bernandinu (SAD), braća Ričard i Moris McDonald otvorila prvi McDonald’s restoran. Oni su u svom restoranu počeli da primenjuju koncept tzv. brze hrane, koji čine brza usluga i niske cene.
Prvobitno su rekonstruisali svoje poslovanje kao štand sa hamburgerima, a kasnije su to pretvorili u franšizu.
Braća McDonald su vrlo pametno razložili procese na repetitivne zadatke.To im je omogućavalo da hranu izbacuju brže, jeftinije i doslednije. Tada nije postojalo ništa slično na tržištu.
Ali kad je u pitanju svet oko njih, braća su bila poprilično neobaveštena.
Kad je konkurencija počela da im viri kroz prozore, vadeći beležnice i crtajući planove, Dik i Mek su se samo smejali. Niko od njih se nije potrudio da patentira dizajn, ali su prodavali franšize u određenoj meri jer su neki ljudi želeli više od ukradenih skica. Reč „franšiza“ potiče od stare francuske reči „franš“, što znači „slobodno“ ili „izuzeto“.
Pojedini kupci su koristili bukvalno isto ime i isti logo.
Logo je nastao slučajno, kada su braća otišla na sastanak s losanđeleskim arhitektom Stenlijem Klarkom Mestonom, kako bi mu pokazali svoju ideju za restoran koji bi mogli da franšizuju. Hteli su da prodaju pravo na korišćenje jelovnika, načina pripreme hrane i čitav vizuelni identitet restorana. Na svakom kraju restorana hteli su da stave zlatne lukove koji bi podjednako dobro izgledali s obe strane i privlačili vozače koji bi putovali u oba smera. Meston je ideju prihvatio i rođeni su lukovi visoki sedam i po metara. Ofarbani u zlatno, odavali su utisak vrhunskog luksuza, a ne jeftinih hamburgera.
McDonalds je otvorio stalni centar za obuku – Univerzitet Hambuger. Polaznici su, između ostalog, učili kako da izaberu najbolji krompir.
Inspektori su proveravali da li korisnici franšize kuvaju hranu na pravoj temperaturi i održavaju kupatila čistim. Njihovi izveštaji bili su ispisani na 27 strana.
U ovu dobro razrađenu kuhinju i napola osmišljenu operaciju ušetao je čovek drugačijih sposobnosti i želja.
Rej Krok je bio u pedesetim godinama i borio se sa dijabetesom i artritisom, ali to ga nije sprečavalo da uvećava svoje prihode i vrlo efikasno koristi ponude koje je tadašnje tržište nudilo. Krok je izjavio da je „pronalaženje lokacija za McDonalds bilo kreativno najispunjenija stvar koju je mogao da zamisli.“
photo:ekonomskesvesti.com
Dok su braća preispitivala proces pravljenja pomfrita, Krok je preispitivao koncept franšize. Početkom šezdesetih godina za nešto manje od 3 miliona dolara, Rej je otkupio čitavu kompaniju od braće. Sve ostalo je istorija.
Posedovanje McDonalds franšize može da bude veoma unosan posao, ali koji zahteva i mnogo novca.
Prosečan restoran ostvaruje godišnju prodaju od skoro 2,7 miliona dolara, što znači da potencijalni franšizeri moraju da imaju likvidna sredstva od najmanje 500.000 dolara. Star up troškovi iznose između 1 i 2 miliona dolara, dok ukupni troškovi zavise od veličine restorana, mesta na kome će se restoran otvoriti kao i dizajna i marketinških troškova.
Ko je Ronald Mekdonald?
Mek-ova maskota je klovn koji se zove Ronald. Poznato je da je u televizijskim reklamama, klovn bio stanovnik imaginarnog mesta Mekdonaldlenda i imao avanture sa prijateljima:Hamburglerom, Birdi rana ptica, gradonačelnikom Mekčizom i deca prženice.
- reklame su ukinute, a Ronald se umesto toga u svakodnevnom životu pokazuje u druženju sa decom.
McDonalds danas
Danas je McDonalds najveći svetski lanac restorana brze hrane i u svetu postoji više od 30.000 McDonalds restorana u 122 države. Prepoznatljiv je po brzoj i ljubaznoj usluzi, kvalitetnoj hrani i besprekornoj čistoći.
Zanimljivosti o meku:
- Najveći je svetski distributer igračaka
- restorani prodaju više od 75 hamburgera u sekundi
- zlatni lukovi su prepoznatljiviji od krsta
- U Meku su se prvobitno prodavali hamburgeri
Autor: Kristina Lukić