GOJAZNOST KOD DECE KAKO POMOĆI VAŠEM DETETU AKO JE GOJAZNO

Lepota i zdravlje

Gojaznost kod dece je velika pretnja! Trenutno je situacija toliko loša da se svako peto američko dete smatra gojaznim. Stanje je gore u razvijenim zemljama i u zemljama moje su u razvoju. Ali, jedno je sigurno, ovde se govori o problemu koji ima globalni karakter.

Problemi sa kojima se suočavaju gojazna deca

Gojaznost nije samo estetski problem. Prekomerna težina kod dece može imati velike posledice na njihovo zdravlje sada, ali i u budućnosti. Rizici sa kojima se gojazna deca suočavaju su dijabetes tipa 2, visok krvni pritisak, visok holesterol i srčani problemi uopšteno. Za sve ove bolesti se smatra da su bolesti odraslih, ali se i deca sve češće i sve ranije suočavaju sa njima.

Neki od problema sa kojima se deca sa prekomernom težinom takođe mogu susresti su: problem sa kostima i zglobovima, nedostatak daha koji otežava vežbanje i sport, ali pogoršava i celokupno stanje astmatičara, bolest jetre i žučne kese i mnogi drugi.

Međutim, pored ovih bolesti, veliki problem sa kojima se suočavaju gojazna deca su psihičke prirode. Gojazna deca često bivaju odbačena, osuđivana i diskriminisana što može dosta da utiče na njihovo mentalno stanje. Gojazna deca imaju velike šanse da se osete nevoljeno, nepoštovano i nedovoljno dobro. Takođe, vršnjaci mogu da vrše ogromna pritisak na gojaznu decu, što kasnije potencijalno dovodi do toga da deca razviju različite tipove poremećaja u ishrani (izgladnjivanje, nezdrave dijete, preskakanje obroka, povraćanje nakon obroka).

Zašto su deca gojazna?

Postoje brojni faktori koji mogu dovesti do toga da dete ima problem sa prekomernom telesnom težinom. Prehrambene navike, nedostatak vežbanja ili bilo kakve fizičke aktivnosti, genetika ili kombinacija više faktora. Deca se hrane nezdravo, jer se zdravi obroci često zamenjuju brzom hranom. U nekim slučajevima gojaznost može biti posledica problema endokrinog sistema, genetskog sindroma ili nekih lekova.

Kako sprečiti gojaznost kod dece?

Uloga roditelja je vrlo važna. Svojoj deci možete da usadite mnoge zdrave navike, ali nažalost, često se na decu prenose i one nezdrave navike. S toga, kao roditelj možete mnogo da pomognete detetu da ostvari i održi idealu i zdravu težinu.  Pre svega je neophodno da detetu budete uzor. Ukoliko se vi sami hranite zdravo i ukoliko uspevate da izbalansirate hranu i piće koje unosite u toku dana, vaše dete će imati od koga da nauči šta su zdrave navike. Takođe, vrlo je važno da razgovarate sa svojim detetom. Gojaznost ne sme da bude tabu tema. Ne činite detetu medveđu uslugu tako što ćete ignorisati njegov problem sa prekomernom težinom. Pokušajte da usadite detetu ideju da je dobro biti normalne težine, ne zato što je to lepo i društveno prihvatljivo, nego zato što je to zdravo! Pokušajte da učinite da detetov dan bude aktivan. Tako nećete pomoći samo vašem detetu, nego i sebi. Fizička aktivnost je jedna od bitnijih stavki u našem životu. Nekretanje i stalno sedenje može dovesti i do gojaznosti, ali i do problema sa kostima i kičmom. Pred nama su lepi i sunčani dani, isplanirajte neki piknik u prirodi ili neku šetnju po gradu!

Kada je reč o zdravoj ishrani, bitno je naglasiti da je za dete dobro da, pre svega, konzumira raznovrsnu hranu. Pokušajte da u vaš, samim tim i detetov jelovnik, uključite što više voća, povrća i vode. Nedostatak vode u organizmu se često zanemaruje, a može uticati na gotovo sve delove vašeg organizma.

Spavanje je još jedna aktivnost koja je usko povezana sa potencijalnom prekomernom težinom. Ukoliko vaše dete nema redovan i zdrav ritam spavanja, njegov metabolizam može znatno da se uspori. Koliko je sna detetu potrebno, zavisi, pre svega, od njegovih ili njenih godina.

Kada je pravo vreme za zdrave navike?

Ne odlažite početak! Vreme za zdrave navike i zdrav život je baš sada! Ako niste sigurni da li je vaše dete gojazno ili ne, vreme je da mu proverite BMI.

Indeks telesne mase (BMI) koristi merenja visine i težine za procenu telesne masti osobe. Kod dece se za procenu uhranjenosti uzimaju u obzir pol i uzrast deteta.Težina i visina deteta (za decu do 3 godine se uzima u obzir i obim glave) se uporede sa grafikonom, posebnim za dečake i devojčice, da bi se odredili tzv. percentili. Percentili pokazuju realtivnu poziciju detetove težine i visine u odnosu na decu istog pola i uzrasta.Idealno je da se vrednosti težine i visine nalaze na 50. percentilu.

Nakon što to uradite, važno je da iz kuće izbacite sve nezdrave slatkiše i grickalice i da uvrstite vežbanje i fizičku aktivnost u svakodnevnu rutinu deteta. Dakle, uopšteno budite dobar uzor. Ne samo da ćete sprečiti vaše dete da upadne u spiralu gojaznosti, nego ćete i vaš i život cele vaše porodice učiniti zdravijim i lepšim.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *