Da li će Pariz biti prvi grad koji je zabranio automobile?

Društvo

Nakon što su izveštaji iz prošle godine označili Pariz kao najzagađeniju evropsku prestonicu, gradska uprava je odlučila da uvede niz novih mera i značajno smanji broj automobila na ulicama. Ipak, da li će nakon ove pandemije Pariz postati prvi grad koji će zabraniti korišćenje automobila?

Glavni zagađivač vazduha u Parizu su upravo motorna vozila, usled čega gradska uprava razmatra njihove što veće sankcije. Nakon što je prošle godine zabranjena vožnja automobila proizvedenih pre 1. januara 2006. godine između 8 ujutru i 8 popodne, a vozila proizvedena pre 2004. godine mogla su se voziti samo vikendom, izgleda da će u Parizu zavladati i niz novih pravila. Tokom dužeg karantina u ovom gradu, zagađenje vazduha je bilo na najnižem nivou u poslednjih 10 godina, zbog čega je odlučeno da u gradu zavlada nova politika kako bi se ovaj nivo održao. Nakon završetka karantina, Pariz je veoma brzo opet postao najzagađeniji grad u Evropi, sa zagađenjem povećanim za čak 120%.

Rue de Rivoli, najprometnija ulica u samom centru Pariza, zatvorena je za motorna vozila tokom karantina, 30. aprila, a odluka je i dalje na snazi, te je vrlo verovatno da u skorijoj budućnosti neće biti njenog otvaranja. Gradonačelnica Anne Hidalgo tvrdi da više neće postojati mogućnost ulaska u centar Pariza automobilima, a u saradnji sa arhitektima razmatra se i potpuno zatvaranje Jelisejskih polja za vozila. Gradsko veće takođe teži da popularizuje vožnju bicikala, te je tokom karantina urađeno još 50km biciklističkih staza u samom srcu grada. 

U svom novom prospektu, Hidalgo nudi jednu modernu ideju koja će građane osloboditi zagađenja i stresa – 15 minute city. Petnaestominutni grad za Hidalgo je uzvišena ideja savremenog grada, u kojem svako naselje ima sve što mu je potrebno – škole, pošte, bolnice, vrtiće, teretane i raznorazne sadržaje. Ono što je u srži ove ideje jeste eliminisanje bespotrebnog kretanja motornim vozilima, jer će građani imati apsolutno sve sadržaje na dohvat ruke. Vožnja bicikla i električnog trotineta bi tako postala još popularnija, a ljudi bi koristili svoje automobile samo kada treba da izađu iz grada. Planira se i još bolja organizacija gradskog prevoza kako bi ga građani češće koristili. 

Ipak, da li je ovu ideju moguće sprovesti? Veoma teško, pogotovo u trenutku kada živimo u pandemiji. Ljudi sve manje koriste gradski prevoz kako bi izbegli mogućnost dobijanja zaraze, a kola vozimo i kada idemo do obližnje prodavnice. Arhitekte i urbanisti misle da su ideje gradonačelnice veoma zanimljive, ali krajnje utopijske, i da je apsolutno nemoguće uspostaviti grad u kom neće biti motornih vozila. Ne može svako naselje imati svoj šoping centar, fakultet, niti će svi ljudi raditi u naselju u kom žive. Odlična ideja – da, realnost – malo teže?

Autor: Aleksandra Aničić

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *