Nakon što su izveštaji iz prošle godine označili Pariz kao najzagađeniju evropsku prestonicu, gradska uprava je odlučila da uvede niz novih mera i značajno smanji broj automobila na ulicama. Ipak, da li će nakon ove pandemije Pariz postati prvi grad koji će zabraniti korišćenje automobila?
Glavni zagađivač vazduha u Parizu su upravo motorna vozila, usled čega gradska uprava razmatra njihove što veće sankcije. Nakon što je prošle godine zabranjena vožnja automobila proizvedenih pre 1. januara 2006. godine između 8 ujutru i 8 popodne, a vozila proizvedena pre 2004. godine mogla su se voziti samo vikendom, izgleda da će u Parizu zavladati i niz novih pravila. Tokom dužeg karantina u ovom gradu, zagađenje vazduha je bilo na najnižem nivou u poslednjih 10 godina, zbog čega je odlučeno da u gradu zavlada nova politika kako bi se ovaj nivo održao. Nakon završetka karantina, Pariz je veoma brzo opet postao najzagađeniji grad u Evropi, sa zagađenjem povećanim za čak 120%.
Rue de Rivoli, najprometnija ulica u samom centru Pariza, zatvorena je za motorna vozila tokom karantina, 30. aprila, a odluka je i dalje na snazi, te je vrlo verovatno da u skorijoj budućnosti neće biti njenog otvaranja. Gradonačelnica Anne Hidalgo tvrdi da više neće postojati mogućnost ulaska u centar Pariza automobilima, a u saradnji sa arhitektima razmatra se i potpuno zatvaranje Jelisejskih polja za vozila. Gradsko veće takođe teži da popularizuje vožnju bicikala, te je tokom karantina urađeno još 50km biciklističkih staza u samom srcu grada.
U svom novom prospektu, Hidalgo nudi jednu modernu ideju koja će građane osloboditi zagađenja i stresa – 15 minute city. Petnaestominutni grad za Hidalgo je uzvišena ideja savremenog grada, u kojem svako naselje ima sve što mu je potrebno – škole, pošte, bolnice, vrtiće, teretane i raznorazne sadržaje. Ono što je u srži ove ideje jeste eliminisanje bespotrebnog kretanja motornim vozilima, jer će građani imati apsolutno sve sadržaje na dohvat ruke. Vožnja bicikla i električnog trotineta bi tako postala još popularnija, a ljudi bi koristili svoje automobile samo kada treba da izađu iz grada. Planira se i još bolja organizacija gradskog prevoza kako bi ga građani češće koristili.
Ipak, da li je ovu ideju moguće sprovesti? Veoma teško, pogotovo u trenutku kada živimo u pandemiji. Ljudi sve manje koriste gradski prevoz kako bi izbegli mogućnost dobijanja zaraze, a kola vozimo i kada idemo do obližnje prodavnice. Arhitekte i urbanisti misle da su ideje gradonačelnice veoma zanimljive, ali krajnje utopijske, i da je apsolutno nemoguće uspostaviti grad u kom neće biti motornih vozila. Ne može svako naselje imati svoj šoping centar, fakultet, niti će svi ljudi raditi u naselju u kom žive. Odlična ideja – da, realnost – malo teže?
Autor: Aleksandra Aničić